Як Росія втягує окуповані території України до свого освітнього простору

23 Червня 2022, 16:44

Так званий «Перший освітній форум освітніх організацій РФ, Донецької та Луганської народних республік» Фото: minobrnauki.gov.ru

Російська збройна агресія проти України, починаючи з окупації Криму в 2014 році, супроводжувалась агресією гуманітарною. Слідом за армією на захоплені Росією території Криму і Донбасу приходили російське телебачення, російська церква, російські шкільні підручники і «військово-патріотичне виховання». Велика війна розпочата РФ після 24 лютого 2022 року не стала винятком.

Окупант вчергове намагається нав’язати свій гуманітарний порядок денний на захоплених територіях. Часто такі спроби виглядають надзвичайно вбого – як заміна дорожніх знаків на російські чи встановлення недобитих опудал вождя світового пролетаріату. Водночас, недооцінювати потуги РФ у гуманітарній царині не варто. За позірною неспроможністю формулювання ціннісних орієнтирів, за ідеологією «русского мира» ховається значно більша небезпека культурної, інтелектуальної і духовної деградації мешканців окупованих територій. Приклади окупованого Криму і Донбасу це переконливо доводять.

Прелюдією до широкомасштабної агресії РФ проти України стало визнання так званих «ДНР» та «ЛНР». Своїми указами від 21 лютого 2022 року №71 та №72 президент Путін визнав «суверенність і незалежність народних республік», насправді ж, як це не парадоксально, зробив прямо протилежне – документально підтвердивши свою повну відповідальність за ці квазідержавні непорозуміння на карті. Ці рішення точно не були спусковим гачком широкомасштабної війни, як може здатися на перший погляд. Водночас, стали тригером процесів, які РФ називає «інтеграційними».

Як Москва піднімає престиж вищої освіти в «ДНР/ЛНР»

5 травня 2022 року Міністерство науки і вищої освіти РФ (Мінобрнауки) видало наказ №439 «Про організацію взаємодії освітніх організацій вищої освіти Російської Федерації з освітніми організаціями вищої освіти Донецької Народної Республіки і Луганської Народної Республіки».

Документ визначає 24 заклади вищої освіти РФ, які беруть шефство над 22 «освітніми закладами» в «ДНР» та «ЛНР». Російським ВНЗ рекомендовано ухвалювати окремі угоди про співпрацю зі своїми підопічними. При цьому пріоритетом має бути «спільна реалізація освітніх програм», «підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу», «забезпечення навчально-методичного супроводу», «організація практик і стажувань».

Наказ передбачає можливість видачі випускниками вищих навчальних закладів в ОРДЛО «дипломів подвійного зразка». Тобто, навіть студентів з «народних республік», які з певний причин не виїхали на навчання до РФ, заохочують до російського ринку праці. Координує реалізацію наказу №439 профільний департамент Мінобрнауки, що має в своєму складі відділ міжрегіонального і міжнаціонального розвитку, а відповідальними за втілення положень документа визначені аж три заступники міністра.

Так звана «ДНР» почала «впроваджувати» освітні, атестаційні і кваліфікаційні російські практики значно раніше. Про «перехід на російські стандарти загальної освіти» з 1 вересня 2020 року, у серпні 2019-го заявляв так званий «міністр освіти і науки ДНР» Міхаїл Кушаков (до 2015 року цей «науковець» піднімав престиж «Придністровського державного університету», певно, не надто вдало).

Міхаїл Кушаков, так званий «міністр освіти і науки ДНР» Фото: dontimes.ru

Принаймні з 2016/2017 навчального року так звана «ДНР» починає переходити на російські стандарти підсумкового оцінювання чи то намагається їх недолуго копіювати. За інформацією Служби безпеки України, перехід на російські стандарти було передбачено ще в «концепції реформування науки і освіти» в «ДНР», яка була ухвалена в 2016 році на період до 2030 року. Документи про освіту, видані в так званих «ДНР/ЛНР» були формально визнані РФ у 2017 році.

За даними СБУ, у 2019-2020 роках випускникам навчальних закладів «ДНР», акредитованих у РФ, було видано понад 2,5 тис. дипломів державного зразка Росії, а з 2014 року їх кількість становить понад 8 тис.

«Видача офіційних документів РФ організаціям, установам та закладам, розташованим на території України, підтверджує, що Росія контролює окуповані території Донецької та Луганської областей, керує місцевими процесами та посилює свою присутність, маскуючись під структури так званих «ДНР» та «ЛНР»», – повідомляла СБУ.

У презентаційних матеріалах про «державну підсумкову атестацію» в «ДНР» в 2016 році як один з обов’язкових іспитів ще вказана на вибір «російська мова/українська мова». Пізніше, подібної свободи «молода республіка» собі вже не дозволяла.

«Наказом» так званого «міносвіти і науки ДНР» від 22.12.2020  затверджено порядок проведення підсумкової атестації, що фактично повторює російський стандарт єдиного державного екзамену (ЕГЭ):  здачу двох обов’язкових іспитів з російської мови та математики та двох предметів за вибором (суспільствознавство, хімія, біологія, фізика, інформатика, історія, література, географія). Паралельно «заклади вищої освіти ДНР/ЛНР» отримують російську акредитацію.

У 2022 році самопроголошені «республіки» вийшли на новий рівень «інтеграційних процесів в освіті». Вже в середині травня 2022 року заклади вищої освіти РФ розпочали активні консультації зі своїми підопічними в «ДНР/ЛНР».

Для прикладу: 20 травня 2022 року «міністр» Кушаков зустрівся з делегацією Вищої школи економіки (м. Москва), 23 травня відбулося спільне засідання вчених рад так званого «ДНУ економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського» та Російського економічного університету ім. Плеханова,  а 24 травня договір про співпрацю підписали ректори Московського державного університету ім. Ломоносова та так званого «Донецького національного університету».

Ректор МДУ Віктор Садовничий та «ректор ДонНУ» Світлана Беспалова укладають угоду про співпрацю Фото: donnu.ru

На конкретних приклададах можна попередньо оцінити шалені темпи розгортання «співпраці».

18 травня 2022 року відбулося перше онлайн-засідання щодо взаємодії «ДНУ економіки і торгівлі ім. Туган-Барановського» та Російського економічного університету ім. Плеханова;

20 травня – пройшло засідання вчених рад університетів, де ухвалили проект рішення про затвердження «мережевих освітніх програм» за конкретними спеціальностями;

І вже 4 червня ректор університету імені Плеханова на медіафорумі в Ростові-на-Дону представив ці напрацювання. Крім видачі «подвійних дипломів» за освітніми програмами йшлося про обмін бібліотечними ресурсами, стажування студентів, тощо.

8 червня в робочих групах між Смоленським філіалом університету ім. Плеханова і його підопічними з «ДНР» предметно обговорювались питання отримання випускниками з  окупованої Донеччини подвійних дипломів.

Декларована співпраця МДУ і «ДонНУ» була не менш масштабною. Аналогічним чином, 24 травня в Москві ректорами було підписано угоду про співробітництво, 31 травня – пройшло спільне засідання вчених рад. На додаток до угоди про співпрацю було ухвалено дорожню карту реалізації програми співробітництва. Сформовано 5 робочих груп для подальшої взаємодії: – з питань основних освітніх програм; – наукових досліджень; – підготовки кадрів вищої кваліфікації; – підвищення кваліфікації і перепідготовки; – комунікаційної роботи. Координація була розгорнута і на міжфакультетському рівні – в період 24-30 травня відбулися наради між економічними, юридичними факультетами, факультетами журналістики обох «ВНЗ».

Пізніше ці контакти продовжились. Значно більшою загрозою видається те, що подібна взаємодія доповнилась додатковим втягуванням «освітніх установ ДНР/ЛНР» (а значить – української молоді на окупованій території) до псевдогуманітарних інституцій РФ.

25-26 травня спочатку в «ЛНР», а тоді й в «ДНР» відкрилися філіали «Российского исторического общества».  Делегацію, що приїхала в Донецьк, очолив директор фонду «История Отечества» Костянтин Могилевський. Ця «некомерційна організація», хто б сумнівався, створена окремим президентським указом, а головою її наглядової ради є головний розвідник РФ Сєргєй Наришкін. Очолив новостворений осередок «декан історичного факультету ДонНУ». 10 червня 2022 року в Донецьку «заснували» вже осередок «Российского военно-исторического общества» в «ДНР».

3-5 червня 2022 року в Ростові-на-Дону пройшов «перший освітній форум освітніх організацій Росії, ДНР та ЛНР». Резолюція форуму акцентує на «підтримці студентських медіацентрів», а мету подібних акцій російське міністерство формулює однозначно: «формування єдиного освітнього простору, розвитку виховательської діяльності, молодіжної політики, добровольчого руху, а також збереження історичної пам’яті». У рамках форуму «викладачам історії» з «ДНР» та «ЛНР» вручили дипломи про проходження «курсів підвищення кваліфікації», що були організовані тут же на базі Південного федерального університету в Ростові-на-Дону.

1 червня 2022 року сайт Уряду РФ повідомив про підготовку угоди про «взаємне визнання освіти, кваліфікацій і вчених ступенів» РФ та самопроголошеної «ДНР», яка була. Проект угоди про «взаємне визнання дипломів» закріплений на рівні розпорядження Уряду РФ від 28.05.2022 (№ 1351-р).

Сумнівні перспективи «вищої освіти» на окупованій території 

Таким чином, буквально за один місяць, росіяни запустили процеси інтеграції системи вищої освіти «народних республік» до свого гуманітарного простору.

  • у 2022 році в «ДНР» та «ЛНР» було розгорнуто 19 (!) пунктів здачі єдиного державного іспиту (ЕГЭ), за російським стандартом. Федеральна служба нагляду в сфері освіти і науки (Рособрнадзор) сертифікувала місця здачі іспитів;
  • російські університети «взяли під опіку» своїх «колег» з «ДНР/ЛНР» орієнтуючись на потребу «уніфікації» навчальних програм; обміну навчально-методичними матеріалами; «підвищення кваліфікації» викладацького складу; особливу увагу звісно приділили гуманітарним дисциплінам – насадженню російської мови як «провідника» імперської ідеології та викладанню того, що вони називають «історією»;
  • окремо йшлося про «легалізацію» документів про освіту.

Щодо останнього, процес явно намагаються запустити з двох напрямків: з одного боку російське міністерство застосувало випробувану в Криму схему «подвійних дипломів» для випускників «ВНЗ» з Донецька і Луганська, з іншого – російський уряд готується легалізувати «освітні кваліфікації» здобуті в так званих «ДНР» та «ЛНР». Підвищить це престиж донецьких «університетів» чи навпаки – дасть копняка російській вищій освіті, яка, зі зрозумілих причин, не надто цікава світові – подивимось.

Попередній кримський досвід, насправді, для росіян не надто обнадійливий. Для легалізації кримських дипломів про вищу освіту за кордоном, РФ була змушена створювати спеціальні маріонеткові організації. Навіть для потреб студентів з Індії чи країн колишнього СРСР, коли абітурієнти звідти, за звичкою, їхали вчитися до Криму.

Завдання яке поставило собі Мінобрнауки РФ наказом №439 видається складнішим за «кримське» зразка 2014 року. Хоча й тут росіяни користуються перевіреними лекалами. Додатковою перешкодою є хіба те, що «ДНР/ЛНР» формально ще не анексовані.

Водночас, нинішній порядок денний для «ДНР/ЛНР» переважно повторює кримський, що можна побачити в федеральному законі від 5 травня 2014 року №84-ФЗ. І хоча федеральні норми на «ДНР/ЛНР» не розповсюджуються, натомість для них РФ вже не робить послаблень (як наприклад відстрочка здачі ЕГЭ в Криму, яку в 2014 році можна було складати за бажанням).

Російська Федерація агресивно втягує у свій гуманітарний і освітній простір населення тих територій України, що були захоплені після 24 лютого 2022 року. Принаймні, призначені окупантами гауляйтери демонструють «рвение»,  якому позаздрили б і в російському уряді. Так звана «глава департаменту освіти і науки» Херсонської області Тетяна Кузьміч заявила, що вже з 1 вересня навчання в школах Херсонщини буде відбуватися за російськими стандартами. До кінця серпня до області мають надійти російські підручники, а вчителі пройдуть «спеціальні курси перепідготовки на території Криму або дистанційно».

Методичний семінар з актуальних питань професійної діяльності для освітян Новоазовського району «ДНР» Фото: «міносвіти і науки ДНР»

Тиск на педагогів Донеччини і Луганщини також буде зростати. Так зване «міністерство освіти і науки ДНР» звітує про проведення «методичних семінарів» для вчителів на окупованих територіях в Новоазовському районі, очікувано звертаючи увагу на «історію Росії» і «громадянсько-патріотичне виховання».

Незважаючи на те, що перспектива поширення «освітніх стандартів ДНР» має ще більш шизофренічний вигляд ніж «подвійні дипломи ДНР/РФ», нехтувати інтеграційними потугами окупантів щодо окупованих територій не варто. РФ досі не спромоглася ні на що більш-менш притомне в таких спробах виключно через тихий героїчний спротив українських педагогів і управлінців, які залишилися на території, захопленій ворогом. Викрадення проректора Херсонського державного університету Максима Вінника доводить, що в росіян не залишилось інших аргументів крім силових.

Зазначимо також, що Указом Президента України від 9 червня 2022 року №401 Україною запроваджено санкції до вищих навчальних закладів РФ та їхніх керівників. Це означає заборону будь-якої співпраці чи взаємодії із ними  боку українських юридичних осіб та громадян.