ОПОРА дослідила, яку політичну рекламу в Facebook бачили жителі Херсонщини у серпні

06 Вересня 2020, 08:42

Упродовж серпня 2020 року сторінки політичних діячів та партій активно поширювали рекламу у Facebook, спрямовану на херсонську аудиторію. Громадянська мережа ОПОРА у Бібліотеці реклами Facebook відшукала рекламу зі сторінок політичних сил Херсонщини та місцевих осередків політичних партій. Найчастіше рекламувалися партії «Нам тут жити», «Слуга народу» та «За майбутнє».

Як зазначається у повідомленні організації, рекламувалися сторінки місцевих політиків та організацій політичних партій, а також загальноукраїнські сторінки партій.

Херсонці бачили повідомлення з публічної сторінки народного депутата України ІХ скликання Ігоря Колихаєва, (витрати на рекламу становлять 321 американський долар), сторінки політичної партії Ігоря Колихаєва «Нам тут жити!» (296 доларів США), зі сторінки «Команда Сальдо»(156 доларів), херсонського осередку партії «Народний контроль» (менше 100 доларів), Херсонської обласної партійної організації «ВО «Батьківщина» (150 доларів).

Серед загальноукраїнських Facebook-сторінок політичних партій, найактивніше рекламувалися дописи «Слуги народу»(500 американських доларів). Також ОПОРА вбачає рекламу дописів політичної партії «За майбутнє»(455 долари США), сторінки «Перемога Пальчевського»(194 долари), партії «Голос» (29 дописів – 160 доларів), «Наш край» (31 допис – 145 доларів) та «Європейська солідарність» (3 дописи –  менше 100 доларів).

Згідно загального моніторингу, за даними мережі ОПОРА, за місяць українські політики та партії витратили пів мільйона доларів на рекламу в Facebook.

Кількість політичної реклами, яку бачили жителі різних областей країни, значно зросла напередодні старту виборчої кампанії. У серпні українські політики, партії у Facebook та Instagram розмістили майже вдвічі більше рекламних оголошень політичного характеру, ніж за попередній місяць – 20 930 дописів. Протягом місяця напередодні старту офіційної виборчої кампанії місцевих виборів – 2020 українські політичні гравці інвестували в промо-послугу Facebook від 425 469 до 576 345 американських доларів. Кількість сторінок, які транслювали політичну рекламу, теж зросла, однак не в такій пропорції – у серпні політичний контент рекламувався на 2139 сторінках. Окрім того, до Відкритої бібліотеки реклами потрапили 939 постів, що не були належним чином позначені рекламодавцями (435 сторінок).

Громадянська мережа ОПОРА з початку 2020 року постійно стежить за рекламою на публічних сторінках політиків і партій у Facebook та Instagram. З 18 березня 2019 року всі рекламні оголошення, пов’язані з політикою, зберігаються в Бібліотеці реклами (Facebook Ad Library). Для її розміщення потрібно пройти процедуру ідентифікації особи. Також кожен рекламодавець має вказати джерело фінансування реклами. Якщо замовник промо-послуги цього не зробив, спрацюють алгоритми штучного інтелекту, які блокують рекламу.

В мережі ОПОРА переконані, що витрати на таку рекламу повинні відображатися у фінансовій звітності політичних партій, які вони щоквартально надсилають до НАЗК.

Нагадаємо, на 25 жовтня 2020 року в Україні заплановано проведення чергових місцевих виборів. Цього року взяти участь у голосуванні вперше зможуть переселенці з Донбасу і Криму. ВПО та громадяни без реєстрації або ті, що проживають не за місцем реєстрації, теж можуть голосувати. Для цього потрібно змінити виборчу адресу до 10 вересня. Правозахисники підготували покрокову інструкцію для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), а також інших яким чином це можна зробити.