Вт. Лис 19th, 2019

Інвестиційні проекти для Херсонщини: концесія морського порту та система зрошення

Херсонський морський порт Скріншот: RE:THINK

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

29 жовтня на інвестиційному форумі «RE:THINK. Invest in Ukraine» в Маріуполі голова Херсонської Обласної державної адміністрації Юрій Гусєв представив два пріоритетні проекти для розвитку області  – це концесія Херсонського морського порту та запровадження інноваційної системи зрошення.

Інвестиції для порту

Херсонський морський торговельний порт, як і місто Херсон, розташовані в акваторії Дніпра, що впадає у Чорне море. Порт «Херсон» –  державне підприємство, що забезпечує перевалку вантажів, серед яких : зерно, металобрухт, мінеральні добрива, деревина, а також пісок, який підприємство видобуває.

Обсяги перевалки вантажів Херсонським портом в останні роки падали. У 2018 році порт перевантажив лише 1,2 млн тонн вантажів. Портова інфраструктура потребує модернізації, а для цього необхідні  суттєві інвестиції. Підготовку до передачі стивідорної компанії «Ольвія» та порту «Херсон» готував попередній уряд та міністр інфраструктури Володимир Омелян. Однак до оголошення конкурсу прийшли тільки зараз, після прийняття закону про концесію, який президент України Володимир Зеленський підписав 18 жовтня.  Цей закон передбачає можливість передавати об’єкти державної власності у тимчасове користування приватним підприємствам. Таким чином, український уряд сподівається на залучення іноземних інвестицій, що сприятимуть розвитку цих об’єктів.

«Проект концесії Херсонського морського торговельного порту, який ми розробляли разом з Європейським банком реконструкції і розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією – на сьогодні це пілотний проект, визначений президентом як такий, що має відбутися до кінця цього року», – розказав під час форму Юрій Гусєв.

Юрій Гусєв, голова Херсонської ОДА Скріншот: investigator.org.ua

На початку жовтня Міністерство інфраструктури України  вже оголосило про конкурс концесійних проектів. Заявки та пропозиції прийматимуть впродовж двох місяців. Крім того ці заявки  має погодити ще й Антимонопольний комітет України. За даними Адміністрації морських портів, зацікавленість у концесії  вже висловили 46 українських та іноземних компаній.

«Порт у нинішньому стані приносить коштів до бюджету менше, ніж він буде приносити після передачі в концесію.  В чому перевага, майно залишається державі до кінця, але концесіонер має право користувантися цим майном, покращити, поліпшити його, йому надається на це термін задля того, щоб інвестор вклав, розвив інфраструктуру, збудував нові потужності, і як наслідок вся ця інфраструктура залишиться у державній власності», – зазначив Юрій Лавренюк, заступник міністра інфраструктури України.

Отже, відповідно до умов концесії, Херсонський морський порт передадуть в управління приватній компанії на 30 років. Очікуваний розмір інвестицій  складає 45 млн доларів. Також очікується, що за час концесії до бюджетів різних рівнів має надійти більше 14 мільярдів гривень.

«Люди, які інвестуватимуть, люди, які подаватимуться на концесійний конкурс, отримають можливості і морського порту і порт, який знаходиться на Дніпрі і відповідно має логістику використання внутрішньо-водних шляхів. Херсонський морський торговельний флот перевантажив за 2018 рік більше мільйона тонн вантажів, 18% з яких – це експортні вантажі», – розповів Юрій Гусєв.

Вода для Півдня

Під час презентації на інвест форумі в Маріуполі Юрій Гусєв представив ще один проект, який стосується і Херсонщини. Це розвиток зрошення земель на Півдні України. Цей проект вже презентував потенційним інвесторам президент України Володимир Зеленський ще  15 вересня під час форуму «YES» («Ялтинська європейська стратегія») у Києві, назвавши його «амбітним завданням перетворення пустельних земель у плодючі».

Зрошення Скріншот investigator.org.ua

Однак знайти інвестора для презентованого проекту – замало. Потрібно прийняти новий закон, що дозволить фермерам створювати об’єднання водокористувачів та вкладати кошти у відновлення зрошувальних мереж та придбання техніки.

«Ми сьогодні з профільним Комітетом Верховної Ради з питань аграрної та земельної політики працюємо над тим, щоб впровадити нові підходи в законодавстві, щоб прийняти закон про водокористувачів і реалізувати цілу низку пілотних проектів з розвитку зрошення, які дозволять нам, щонайменше, подвоїти площі зрошення в нашому регіоні», – наголосив  Юрій Гусєв.

Окрім, двох пріоритетних, на форумі були представлені й інші проекти, серед яких будівництво багатофункціонального реабілітаційного центру «INTERMEDICALECOCITY» за 20 млн доларів. Варто також згадати будівництво комплексу агропереробки за 36,3 млн євро, будівництво мостового переходу в Херсоні за 300 млн доларів,  реконструкція міжнародного аеропорту «Херсон» та концесія державної дороги Одеса-Мелітополь-Новоазовськ за 300 млн доларів.

За словами Юрія Гусєва, під час роботи форуму він вже спілкувався з іноземними інвесторами, які  планують брати участь в інвестиційних конкурсах на Херсонщині

«Я вже отримав кілька відгуків від потенційних інвесторів  Херсонського морського торговельного порту, а щодо зрошення ми маємо величезне зацікавлення і працюємо разом з нашими партнерами-консультантами, в тому числі з народними депутатами, щоб підготувати законодавчу базу для реалізації проектів зрошення», – розказав  Юрій Гусєв.

Незабаром Херсонщина отримає кредит Європейського банку реконструкції та розвитку на реконструкцію регіональних доріг.  Меморандум щодо фінансування національної програми під час форуму підписали прем’єр-міністр України Олексій Гончарук та віце-президент ЄБРР Алан Пію. Перший транш кредиту має скласти 300 млн евро. ЄБРР кредитуватиме обласні державні адміністрації під місцеві гарантії, і почнуть саме з Херсонської області.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+