MRIYA: кружляння навколо танкеру (оновлюється)

21 Серпня 2019, 18:00

Подіям навколо танкеру MRIYA Центр журналістських розслідувань приділяє пильну увагу. На цьому судні тугим вузлом зав’язано принаймні дві справи, які мають шанс стати прецедентними. Це справа про заходи до закритого Україною окупованого порту Севастополь у 2015 році та справа про контрабанду нафтопродуктів структурами, близькими до кума Путіна Віктора Медведчука.  MRIYA постачала пальне окупаційному Чорноморському Флоту РФ, а тепер її власники намагаються витягти повний російського пального танкер з рук українських правоохоронців. І від того, як буде завершено ці справи, багато чого залежить в Україні.

21 серпня

18.20 Буксирні катери «Борей» і «Геннадій Савельєв» з танкером MRIYA знаходяться в районі Миколаївської якірної стоянки, продовжуючи рух на схід.

Буксирний катер «Борей» Фото marinetraffic.com

16.27 Буксирні катери «Борей» і «Геннадій Савельєв» почали транспортувати танкер MRIYA у східному напрямку.

8.00 Буксирний катер “Геннадій Савельєв» відбуксирував танкер MRIYA на якірну стоянку порту «Південний».

Буксирний катер «Геннадий Савельев» Фото marinetraffic.com

3.00 Вночи розпочато транспортування танкеру MRIYA в напрямку порту “Південний».

20 серпня до танкеру MRIYA, що стоїть на межі українських територіальних вод і нейтральних вод, раптово наблизився прогулянковий теплоход “Валенсия”, а пізніше стало відомо, що прикордонники та СБУ встановили контроль над танкером. Судновласник каже про збройне захоплення судна, у прокуратурі АРК заперечують збройний характер дій українських силовиків та наполягають на тому, що діяли згідно закону та ухвали суду про арешт танкеру.

Теплоход «Валенсія» Фото С.Столяров/odessatrolley.com

19 серпня Апеляційний суд Херсонської області скасував рішення Херсонського міського суду та наклав арешт на судно MRIYA як знаряддя злочину.

15 серпня танкер MRIYA, будучи порожній, вийшов з порту Херсон, дістався нейтральних вод, вимкнув AIS і зупинився у безпосередній близькості до танкеру Balt Flot 16 (прапор РФ, порт приписки Петербург). За усталеною схемою контрабанди, у нейтральних водах без відкриття/закриття кордону відбувається перевантаження пального, яке в подальшому може опинитися на українському ринку.

Танкер BALT FLOT 16 Фото Gurenko Lyubov/marinetraffic.com

14 серпня Прокуратура АР Крим оскаржила рішення Херсонського міського суду про відмову у клопотанні про арешт судна MRIYA.

13 серпня. Херсонський міський суд відмовляє Прокуратурі АР Крим у клопотанні про арешт судна MRIYA.

10 серпня. В порту Херсона українські правоохоронці провели обшук і затримали судно MRIYA (колишня VILGA), що згідно з морськими реєстрами, належить шотландській компанії Felina Development LP. Втім, власником судна називає себе і проти обшуку та арешту протестує інша компанія – ТОВ «Тефін», яка пов’язана із бізнесом Віктора Медведчука, кума російського президента Володимира Путіна.

2015 рік.

Танкер VILGA 11 травня, 1 червня і 26 червня 2015 року здійснив три заходи до закритого порту Севастополя. Він доставив пальне на головну нафтобазу Чорноморського флоту Росії у Сухарній бухті. В період заходу до закритих портів Криму, танкер належав московській компанії «Инвесттрансгрупп».

Отже, які претензії до судна MRIYA в Прокуратури АР Крим?

Претензія в прокурорських може бути лише одна – порушення чинного порядку в’їзду-виїзду на окуповані території, тобто, стара історія про заходи до окупованого Севастополя. Це кримінальний злочин – стаття 332¹ ККУ, яка передбачає позбавлення волі на термін до 8 років.

Але ж танкер, який виходив з Херсонського порту порожнім, наразі повний нафтопродуктів – принаймні, так каже судновласник, пояснюючи, чому судно не можна транспортувати буксиром. Цей факт вже містить ознаки контрабанди. Але контрабанда нафтопродуктів – це, по-перше, не кримінальна, а адміністративна відповідальність (чи не смішно? Тисячі тонн нафтопродуктів, мільйони доларів мимо митниці – і адміністративний штраф, який за будь-яких обставин значно менший за прибутки нафтових контрабандистів!), а по-друге, це компетенція митниці, а не прокуратури АРК. І тут виникає питання: чому досі на танкері немає представників енергетичної митниці, які мали б оформити порушення?

Треба звернути увагу також і на те, що подія такого масштабу – арештований та захоплений танкер, контрабанда великих обсягів нафтопродуктів – в Україні відбувається вперше. Тобто, це прецедентна справа, яка, нагадаємо, зачіпає інтереси партнерів Віктора Медведчука. ТОВ «Тефін» належить пану Назару Дяківу, який є партнером власника Wexler Group Петра Белза. Якому, на свою чергу, перепродає продукцію Роснефти близький партнер Медведчука Нісан Мойсеєв.

Центр журналістських розслідувань слідкуватиме за подіями навколо танкеру MRIYA.